Preview

Innova

Advanced search

Application of mnemonics methods in modern education in the study of career-oriented disciplines for the preparation of pharmacists

https://doi.org/10.21626/innova/2024.1/01

Abstract

In the era of rapid development of the pharmaceutical industry, information technology, the pharmacist finds himself in a situation where it is necessary to memorize and put into practice a very large amount of information. The method of mnemonics was formed in ancient Egypt. Today, the mnemonics method can be effective tools for improving the assimilation of complex information and its further reproduction.
The purpose of this work was to study the role of mnemonics in the educational process for teaching career-oriented disciplines in the preparation of a pharmacist.
Materials and methods of research. The methodological basis of this work is the principles of a systematic approach and a comprehensive analysis in the study of the features of using mnemonics for teaching career-oriented disciplines to students of the specialty "Pharmacy". The methods of scientific research, idealization, formalization, abstraction and modeling were used in the performance of the work.
Results. Mnemonics provides deeper and more productive memorization of the material, which allows students to more successfully assimilate new knowledge and cope with educational tasks, which can significantly increase absolute and high-quality academic performance. Presenting the material in the form of tables and pictures, according to the results of a survey of students, yellow and blue are good colors for visual perception of information.
Conclusion. Thus, the introduction of mnemonics in modern education is necessary and relevant, since it contributes to improving the level of student achievement, the development of their cognitive skills, as well as the formation of self-learning skills and increasing their confidence in their own capabilities.

About the Authors

Lyudmila Sergeevna Anosova
Donetsk State Medical University named after. M. Gorky
Russian Federation


Alexey Mikhailovich Agafonov
Donetsk State Medical University named after. M. Gorky
Russian Federation


References

1. «Программа развития фармацевтической отрасли страны «Фарма-2030»» - Указ Президента РФ от 21.07.2020 № 474.

2. Аносова Л.С., Агафонов А.М. Использование метода мнемоники в подготовке фармацевтических кадров. Сборник статей международной научно-практической конференции «Исторические основы профессиональной культуры в здравоохранении».- Гродно, Беларусь, 2022. -С.7-12

3. Аносова Л.С., Агафонов А.М. Компетентностный подход при изучении профессионально-ориентированной дисциплины «Частная фармацевтическая технология» //Сборник статей Всероссийской научно-практической конференции с международным участием «Современные тенденции развития педагогических технологий в медицинском и фармацевтическом образовании» (Вузовская педагогика). -2021.- стр.639-644.

4. Аносова Л.С., Агафонов А.М. Роль мнемоники в изучении дисциплины «Частная фармацевтическая технология». Сборник статей I международного научно-педагогического форума «Интеграция медицинского и фармацевтического образования, науки и практики» (Вузовская педагогика). -Красноярск, 2022. – С.88-93.

5. Хайдарова Д.С. О возможности применения методов мнемотехники в образовательном процессе в медицинских вузах. //Медицинское образование и профессиональное развитие. 2020. Т.11., №3, С.133-137. DOI: https://doi.org/10.24411/2220-8453-2020-13011

6. Калиш Е.Е. Использование принципов педагогической мнемотехники в преподавании иностранного языка // Baikal Research Journal. 2017. Т. 8, № 1. DO I: 10.17150/2411-6262.2017.8(1).19

7. Аносова Л.С., Агафонов А.М. Использование метода «скетчноутинга» при изучении токсикологический химии. Материалы 13-й Международной учебно-методической конференции «Инновации в образовании». Краснодар, 2023. С. 39-47.


Review

For citations:


Anosova L.S., Agafonov A.M. Application of mnemonics methods in modern education in the study of career-oriented disciplines for the preparation of pharmacists. Innova. 2024;10(1):6-12. (In Russ.) https://doi.org/10.21626/innova/2024.1/01

Views: 344


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2500-2937 (Online)