Preview

Innova

Advanced search

Fundamental disciplines are a key pillar of higher medical education

Abstract

The article presents the experience of teaching a fundamental discipline - pathological anatomy using the strategy of active and energetic learning. The authors proceed from the position that an important component of developing students’ knowledge of pathological anatomy is the active conduct of classes. Students' extracurricular preparation is supported by written tests, test assignments and educational presentations during practical classes. These methods allow students to independently consolidate knowledge, develop clinical thinking and integrate theoretical aspects into the context of clinical practice. This approach to education contributes to the formation of a stable intellectual foundation on which the careers of highly qualified medical specialists will be built in the future. This allows us to legitimately consider fundamental disciplines to be the key pillar of higher medical education. On the other hand, the practical implementation of research results into the educational process seems important. Overall, this approach contributes to the formation of more competent graduates who are ready to solve real problems in their field.

About the Author

Andrey Nikolaevich Don
Tashkent State Dental Institute
Russian Federation


References

1. Миронова Л. П., Обухов М. Н. Опыт преподавания дисциплины «Патологическая анатомия» //Совершенствование учебно-методической работы высшей школы в современных условиях. – 2021. – С. 286-291.

2. Баруздина, Е. С. (2021). Современные аспекты преподавания дисциплины «Патологическая анатомия и судебно-ветеринарная экспертиза» по специальности «Ветеринария» в Вологодской ГМХА. П27 Передовые достижения науки в молочной отрасли: Сборник науч, 3.

3. Mirzаakhmedova, N. A., Shagulyamova, K. L., Ch, S. S., & Don, A. N. (2022). Medical and biological disciplines in the fairway of higher education: features of teaching methods. European International Journal of Multidisciplinary Research and Management Studies, 2(11), 147-152.

4. Дон А.Н., Нишанова А.А., Реймназарова Г.Д., Шарипова П.А., Миртурсунов О.Р. Преподавание фундаментальных наук: новая парадигма в стратегии высшего образования // Журнал Медицина и инновации. - №1. – 2023. – С. 85 – 92.

5. Ch, S. S., Shagulyamova, K. L., Mirzaakhmedova, N. A., & Don, A. N. (2023). Modern innovative opportunities for teaching fundamental disciplines. Finland International Scientific Journal of Education, Social Science & Humanities, 11(5), 1727-1731.

6. Шагулямова К. Л., Сафарова С. Ч., & Дон А.Н. (2023). Высшее образование: к вопросу преподавания фундаментальных дисциплин. Journal of New Century Innovations, 42(1), 149–155.

7. Евсеев А. Н., Цекатунов Д. А. Современные информационные технологии в преподавании патологической анатомии // Пути совершенствования организационной и учебно-методической работы вуза в условиях пандемии: опыт и перспективы. – 2023. – С. 57-60.

8. Шиман, О. В., Кардаш, Н. А., & Басинский, В. А. (2022). Методика преподавания патологической анатомии по специальности «Сестринское дело» заочной формы обучения. In Достижения современного сестринского движения и практики (pp. 61-63).

9. Калекулина О. В. Коплексный подход в преподавании патологической анатомии //Актуальные вопросы современного медицинского образования: совершенствование подготовки медицинских кадров. – 2022. – С. 130-133.

10. Дон, А., Реймназарова, Г., & Нишанова, А. (2022). К вопросу об особенностях методики преподавания патологической анатомии в современных реалиях. in Library, 22(1), 147–152. извлечено от https://inlibrary.uz/index.php/archive/article/view/16791.

11. Башмаков А. Б., Кирьянов Н. А. Роль ааутопсии в формировании у ординаторов профессиональных компетенций врача-патологоанатома //Актуальные вопросы современного медицинского образования. – 2021. – С. 43-45.

12. Ушакова М. Ю. Психология профессиональной деятельности врача-патологоанатома //Политика и право. – 2020. – С. 219-224.

13. Дон, А., Реймназарова, Г., Шарипова, П., Нишанова, А., & Миртурсунов, О. (2023). Применение актуальных методических способов в инновационном преподавании патологии. Медицина и инновации, 12(4), 11-18.

14. Жуков, А. И., & Журов, Д. О. (2022). Рекомендации к оформлению документации по результатам патологоанатомического исследования.

15. Парпиева О. Р., Хайриллоев Х. И. Активные методы обучения с использованием учебных игр и симуляционных технологий в подготовке врачей //INTELLECTUAL EDUCATION TECHNOLOGICAL SOLUTIONS AND INNOVATIVE DIGITAL TOOLS. – 2023. – Т. 2. – №. 18. – С. 124-128.

16. Миронова, Л. П., & Обухов, М. Н. (2021). Опыт преподавания дисциплины «Патологическая анатомия». In Совершенствование учебно-методической работы высшей школы в современных условиях (pp. 286-291).

17. Меньщикова, Н. В., Левченко, Н. Р., & Абрамкин, Э. Э. (2022). Организация воспитательного процесса и профориентационной работы на кафедре патологической анатомии с курсом судебной медицины АГМА. Уважаемые коллеги! – С.127.

18. Rakhmonova Sh.E., Safarova S.Ch., Shagulyamova K.L., & Don A.N. (2022). About nurturing aspects integrating on the development track of general professional competences in high school. International Bulletin of Applied Science and Technology, 2(11), 73–79. https://doi.org/10.37547/ibast-02-11-16.

19. Дон А.Н., Хван О.И., Мирхайидов М. Триединая задача высшего образования в современных условиях. Современные вызовы для медицинского образования и их решения: сборник трудов по материалам Всероссийской учебно-методической конференции (Курск, 2 февраля 2023 г.), посвященной 100-летию со дня рождения профессора Н.Ф. Крутько и Году педагога и наставника : в 2 т. / Курский гос. мед. ун-т ; под ред. В.А. Лазаренко. – Курск : КГМУ, 2023. – Т. 1. – С. 172 – 176.

20. Don, A. N. (2023). Educational Component as The Most Important Trend in High School Medical Pedagogy. Pedagogical Cluster-Journal of Pedagogical Developments, 1(2), 557-566.

21. Меньщикова, Н. В., Абрамкин, Э. Э., Макаров, И. Ю., & Левченко, Н. Р. (2021). Инновационные подходы в преподавании патологической анатомии у студентов 3 курса. Наука и практика в медицине, 120.

22. Горяинова Г. Н., Литвинова Е. С. Роль инновационных методов обучения в повышении качества знаний студентов по патологической анатомии // Региональный вестник. – 2020. – №. 2. – С. 55-56.

23. Друшевская, В. Л., Славинский, А. А., & Чуприненко, Л. М. (2020). Инновационные мультимедийные технологии в преподавании патологической анатомии. In Инновации в образовании (pp. 143-146).

24. Попова Ю. Н. Современные методы визуализации в преподавании морфологических дисциплин //Forcipe. – 2020. – Т. 3. – №. 1. – С. 33-36.

25. Пашкова И. Г. Применение инновационных технологий в преподавании анатомии человека //Актуальные вопросы анатомии. – 2020. – С. 213-216.

26. Глобальные оценки состояния здоровья. Информационный бюллетень ВОЗ от 09.12.2020.

27. Демографическая ситуация в Республике Узбекистан (январь-сентябрь 2023 года). Агентство статистики при Президенте Республики Узбекистан. Пресс-релиз от 17 октября 2023 года.

28. Пигаревский П. Атеросклероз. Нестабильная атеросклеротическая бляшка (иммуноморфологическое исследование). – Litres, 2022.

29. Don A.N, Artykov D.D, & Gulomov S.S. (2023). Review of multimorbid conditions in atherosclerosis. Journal of New Century Innovations, 42(1), 156–162.

30. Shagulyamova, K. L., Don, A. N., & Turdaliev, K. (2022). Pathogenesis of atherosclerosis: current views. In Review. Scientific aspects and trends in the field of scientific research: a collection scientific works of the International scientific online conference (30th October, 2022)–Poland, Warsaw:" CESS (pp. 113-122).

31. Nurov, A. R. (2022). Immunological aspects of atherosclerosis: a review. Journal of Theoretical and Clinical Medicine, (4), 34-35.

32. Дон, А. Н. (1994). Морфофункциональное состояние гипофиза и щитовидной железы под влиянием ладыгинозида и его агликона хедерагенина. - Автореф. канд. дис. – Ташкент. -1994.-20 с.

33. A. Don. Alteration – as a section of pathological anatomy [Text]: Educational manual / A. Don. – Tashkent. - Publishing house ―Complex Print‖. – 2023. – 136 p.

34. Рахмонова, Ш. Э., Мирзаахмедова, Н. А., Турдалиев, К. М., & Дон, А. Н. (2023). Экспериментальный атеросклероз: некоторые вопросы фитотерапии. World scientific research journal, 22(1), 177-183.

35. Дон, А. Н., Кахаров, З. А., & Хван, О. И. (2024). Эффективность экспериментальной фитотерапии атеросклероза сапонинами. Re-health journal, (1 (21)), 1-6.

36. Дон, А., Усанова, С., Сафарова, С., & Нагай, С. (2022). К вопросу профилактики и лечения атеросклероза растительными препаратами. Профилактическая медицина и здоровье, 1(1), 1-8.

37. Don A.N., Nishanova A.A. Coherence of the development of atherosclerosis and ethnic food traditions of the world. Review// Web of Scientist: International Scientific Research Journal (WoS), Volume 5, Issue 01, January, 2024, p. 28-39.


Review

For citations:


Don A.N. Fundamental disciplines are a key pillar of higher medical education. Innova. 2024;10(1):17-22. (In Russ.)

Views: 217


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2500-2937 (Online)